Euroavia Helsinki - Archive

Fly-In Bremen Report

EMEAC 2004

Matkakertomus

Osallistuimme EUROAVIAn vuosittaiseen EMEAC-tapahtumaan, joka järjestettiin tänä keväänä Keski-Euroopassa. Järjestävinä alayhdistyksinä olivat Aachen, Delft ja Leuven. Delegaatioomme kuuluivat Tuukka Takala, Patrik Söderström ja allekirjoittanut. Matkasimme Helsingistä Saksaan kahdessa erässä matkajärjestelyjen vuoksi; Tuukka ja Patrik iltapäivällä Kölniin ja allekirjoittanut jo aamuvarhaisella Düsseldorfiin, josta kuitenkin heti jatkoin matkaa junalla Kölniin.

Kokoonnuttuamme perjantai-iltana Kölnissä matkasimme junalla ensimmäiseen majoituspaikkaamme, joka oli Belgian Aachenissa. Paikallisten euroavialaisten lämpimän vastaanoton jälkeen majoituimme Home Franck -nimiseen hostelliin, josta käyttöömme oli varattu muutamia noin 15 hengen huoneita, kokous- ja ruokailutila sekä grillausalue. Ensimmäisen illan grillailun ja yleisen seurustelun jälkeen uni maistui varsin mukavasti.

Lauantaina herätys oli klo 5:30, jonka jälkeen nautimme aamupalan ja suuntasimme kohti Aachenin rautatieasemaa. Kotvasen odottelun jälkeen junamme saapui ja matkamme Kölnissä olevaa DLR:n (German Aerospace Center) keskusta kohti jatkui. Päivän ohjelmassa oli ISS (International Space Station) Symposium, johon kuului kolme luentoa koskien kansainvälistä avaruusasemaprojektia sekä vierailut EAC:n (European Astronaut Center) koulutuskeskukseen ja avaruuslääketieteelliseen keskukseen. Päivän aikana asiaa tuli paljon, mutta mielenkiintoista oli. Virallisen osuuden jälkeen suuntasimme Kölnin keskustaan nauttimaan illallista, jonka jälkeen edessä oli vielä matka takaisin Aacheniin.

Sunnuntain ohjelma oli huomattavasti väljempi verrattuna ensimmäisen päivän "shokkihoitoon"; ohjelmaamme kuului mielenkiintoinen kierros Aachenissa sekä matka kohti seuraavaa majapaikkaa, joka sijaitsi Antwerpenissä. Huolimatta pienestä kömmähdyksestä junamatkalla (istuimme vaunussa, jonka ei ollut määrä jatkaa aivan perille saakka), pääsimme kuin pääsimmekin suunnitelmien mukaisesti Antwerpeniin ja löysimme hostellimme. Järjestäjät sekoittivat osallistujat neljän hengen huoneisiin ja näin helpottivat entisestään kanssakäymistä muiden euroavialaisten kanssa.

Maanantaina ja tiistaina oli kongressia, jonka tarkemmat yksityiskohdat tullevat myöhemmin pöytäkirjojen muodossa, joten en lähde ruotimaan niitä tässä yhteydessä. Molempina iltoina ruokailimme keskustassa olleessa karaokebaarissa ja ruokailun jälkeen jatkoimme jatkoilla samaisessa paikassa laulellen ja virvokkeita nautiskellen. Tiistai-iltana virvokkeita nautiskeltiin oikein enemmänkin, sillä Spirits Night toi yhteen kaikkien mukana olleiden kansallisuuksien omimmat virvokkeet.

Keskiviikkoaamuna herätys oli vasta yhdeksän jälkeen, mutta silti aamiaisella oli havaittavissa joitakin hieman nuutuneen näköisiä euroaviaaneja. Aamiaisen jälkeen vuorossa oli ekskursio von Karman -instituuttiin Brysseliin, jossa vietimme koko päivän ihmetellen jos jonkin sortin härveleitä. Paluumatkalla bussissa kuului tasaista hyrinää, kun väsyneet matkaajat keräsivät voimia iltaa varten. Olisikohan edellinen ilta vielä painanut mittarissa, sillä illallisen jälkeen ihmiset hävisivät kumman nopeasti takaisin hostelliin – tosin eivät kaikki, sillä Suomi oli jälleen edustettuna pikkutunneille saakka.

Torstai- ja perjantaipäivät kuluivat jälleen kongressin pyörteissä. Perjantaina illalla oli vuorossa päätösillallinen, jonka nautimme Antwerpenin sydämessä olevassa idyllisessä kellariravintolassa. Saimmepa tutustua alkuperäisilleen jätettyyn 1500-luvun taloonkin, joka oli ravintolan yläkerrassa. Tutustumiskäynti oli varsin vaikuttava, olihan oppaanamme hyvinkin asialleen omistautunut paikallinen herra. Ruokailun jälkeen suuntasimme jälleen viettämään sosiaalista elämää paikalliseen ravitsemusliikkeeseen.

Lauantaiaamuna oli edessä siirtyminen Hollannin puolelle Delftiin juhlimaan Euroavian 45-vuotisjuhlaa. Ennen juhlimista oli ohjelmassa kuitenkin verinen jalkapallo-ottelu paikallisen teknillisen korkeakoulun omalla urheilukentällä sekä illallinen grillailun merkeissä. Ruokailun jälkeen suuntasimme majoittajamme Wallyn luokse, jossa nopea virkistäytyminen ja pukeutuminen. Annoimmepa vielä ennen gaalaan lähtöä esimerkin suomalaisten laulutaidosta toiselle puolelle maapalloa, kun Wallyn brasilialainen ystävä oli kuulolla internetissä.

Gaalan kutsussa maininta pukeutumisesta (Gala-gleding en Date gewenst) oli keskuudessamme jäänyt hieman epäselväksi, sillä emme olleet varustautuneet aivan frakkitasoiseen pukeutumiseen, mutta ei hätää, ei ollut kovin moni muukaan. Vieraita oli varsin mukavasti, tosin ei kyllä aivan huhuttua kahtasataa. Yöllä, juhlan jälkeen, kävelimme Wallyn luokse, jossa Tuukka ja Patrik valmistautuivat aikaiseen lähtöön kohti Kölnin lentoasemaa. Eipä tainnut heille kovin rutkasti unta kertyä, kun oli jo lähdettävä kömpimään rautatieasemalle. Allekirjoittanut sai nukkua hieman pidempään, sillä matkani jatkui vielä sukulaisvierailulla Brysselissä, josta vasta iltapäivällä lensin Helsinkiin.

Matkan jälkeen oli väsynyt, mutta onnellinen olo. Matkasta jäi uskomattomia muistoja ja kivoja kuvia. Nyt viikon nukkumisen jälkeen tilani on ei-enää-niin-väsynyt, mutta edelleen onnellinen. Toivottavasti pian pääsee taas reissuun.

Olli Paasio

Latest news

No recent news available.

History Book

History book of Euroavia Helsinki 20th Anniversary is now available in pdf-format! You can download the History book from the members section: Download the History book

Please see the History page for more information.